Gå til hovedinnhold

Hvordan være lærer



Å undervise er fantastisk morsomt. Dette er tipsene mine for hvordan man kan bli en bedre lærer.

1. Framtreden

Når du prater må du være klar og tydelig. Bruk korte setninger, dropp høflighetsfrasene og mange av bindeordene. Opplever elevene at du prater tydelig, konsist og ikke kaster bort tida deres kommer de til å være mye mer villig til å ta en pause fra facebook, småprating, å se ut av vinduet eller hva enn viktig de gjorde før du uhøflig nok til å forstyrre dem.

Tonefallet, intonasjonen og ansiktsuttrykk er mye viktigere for hvordan budskapet oppfattes enn ordvalget.

2. Klasseledelse

Som en klasseleder må du ta mange rare beslutninger. Selv om du bør forsøke, så kan du ikke tenke på følelsene til alle hele tiden. Du kan iallefall ikke følge reglene 100% heller hele tiden. Du bør gjøre beslutninger som er lure, og som kan forsvares.

Du må akseptere at noen ganger tar du feil beslutning, og du må ha selvtillit til å gå tilbake på beslutningen. Er klassen misfornøyd med beslutningen din, ta imot kritikken, svar på den kort og gjør en ny vurdering. En klasse må føle at de kan kommunisere med deg, at de kan påvirke dine beslutninger, men det må heller aldri være tvil om hvem som tar beslutningene. Vær klar og tydelig på at det er du som velger å ombestemme deg fordi du synes det er en god ide. Du må aldri noensinne, under noen omstendighet, for noen som helst grunn, gi deg hvis elevene maser. Aldri, aldri noensinne. Gir du deg bare én eneste gang kommer jævlane til å lukte blod, og aldri noensinne gi deg fred seinere. Aldri noensinne gi etter for masing.

Ikke la egne følelser stå i veien for å gjøre det som er lurt. Høres banalt ut, men det er ikke spesielt lett. Som eneste voksen-personen må man være den ansvarlige, rolige og avbalanserte personen noen ganger. Det er ingen vei utenom. Noen av elevene er forbanna irriterende svin, og hadde virkelig trengt seg en stekepanne i trynet en gang iblant. Dette er typisk noe man bør holde for seg selv.

Når bråkete elever forsøker å oppføre seg. Gi dem kred! De er kanskje fortsatt milevis unna akseptabel atferd, men uten tidvis positiv feedback kommer de aldri noensinne til å bli bedre.

3. Vær interessant

Trekk interessante paralleller, snakk om morsomme fenomener, dra fram artige sidehistorier om faget du underviser. Skal du kun holde deg strikt til pensum kunne elevene like gjerne bare lest boka hjemme. Som lærer skal du ha dypere fagkunnskap og evne til å komme med noe som er moderat interessant og tildels tankevekkende.

Du skal finne på varierte opplegg for de forskjellige delene av pensum. Dette er fint mulig innenfor helt normal tradisjonell undervisning, og det er ingen unnskyldning for å ikke gjøre dette.

4. Målet er alltid bedre, ikke perfekt.

Ikke fall i fellen i å sammenligne alle med en perfekt utopi. Målet er at alle skal gjøre det så bra som mulig. Vær alltid varsom og oppmerksom på hvor mye kritikk du skal gi.

For det meste, så er elever flest veldig flinke til å høre på ting du forteller muntlig. Etter å ha delt ut en prøve satt jeg alltid av friminuttene til å prate med og gi tilbakemelding til elevene som ville ha det. Dette var elevene generelt veldig, veldig fornøyde med. Som grunnregel, så kan du også anta at absolutt ingen leser kommentarene du skriver på prøvene. Jeg skrev mye rart på dem for å teste om de faktisk ble lest, og det var ikke spesielt ofte jeg blei ferska.

Du må også være forsiktig med å båssette mennesker. Uansett klassetrinn, elevene utvikler og forandrer seg fort. Mange av elevene vil faktisk være ganske anderledes som mennesker på slutten av et år enn på starten av året.

5. Ikke vær falsk, ikke prat ovenfra-og-ned

Elevene dine er mennesker (bare små). De merker veldig, veldig godt hva slags holdning du har til dem. Det er fint mulig å være autoritær uten å være nedlatende. Det er fint mulig å sette noen på plass uten å være stygg. Det er fint mulig å være morsom uten å drite ut noen.

Elever på videregående er særlig váre og følsomme på hvordan de blir behandlet. De er ikke barn lenger, og kan ikke prates til som barn lenger. Desverre er de langt ifra voksne enda også. De er intelligente, skjønner ting som blir forklart dem, men har absolutt ingen livserfaring og mangler mye generell kunnskap. Møter man en 30-åring som ikke vet noe som helst om hvordan verden fungerer er det en rimelig trygg antagelse at han er dum som et brød. Det samme gjelder overhodet ikke for en 15-åring. Dette er viktig.

Ikke prøv å presenterer deg selv som noe du ikke er. Etter all sannsynlighet skal du ha mye med elevene dine å gjøre over året. De kommer til å se hvordan du ser ut når du har hatt en dårlig morgen, de kommer til å legge merke til når du sprudler av energi og når du har lyst til å legge deg ned å dø. Det er noe man må lære seg å leve med.

6. Lærere er forskjellige; det er greit

Noen lærere er naturlig ekstremt autoritære, andre ikke. Noen lærere foretrekker å holde avstand til elevene, andre ikke. Alt er helt greit; spill på dine gode sider, og ikke prøv å være noen du ikke er. Man bør selvfølgelig virkelig høre på råd og tips fra andre lærere, men i hva enn selv får resultater med er uendelig mye mer viktig enn hva andre får resultater med.

Alle klasser er også forskjellige. Hvordan undervisningen bør organiseres, hvordan elevene bør sitte og alt annet kommer til å variere villt og hemningsløst avhengig av tid på året, hvilken klasse, hvilken lærer og hvilket klasserom. Det finnes ingen perfekte løsninger på noe som helst.

Ikke undervurder hvor mye det har å si hvilke elever som sitter sammen og hvor i klasserommet de sitter. Det er veldig viktig å finne balansegangen mellom trivsel og uro. Mennesker er mer intelligente når de er avslappet, og mindre når de er stresset. Mennesker finner det vanskelig å konsentere når det er for mye bråk, men føler seg heller ikke vel hvis de føler seg sosialt isolert. Hvordan elevene sitter i klassen er suverent mye viktigere enn hva enn du gjør på tavla for hvor mye du får lært bort.


7. Ikke kødd med karakterene

Som mannlig lærer er dette faktisk jævla vanskelig. Kjemien i hjernen vår sørger for at det pene jenter sier automatisk oppfattes som mer interessant og morsomt. Jeg så denne effekten godt som elev, og jeg merker den på meg selv som lærer. De aller fleste av oss har opplevd denne effekten på vorspiel/byen.

Jeg opplevde selv at om jeg ikke lagde meg enkle systemer for hvordan jeg skulle sette karakter før jeg begynnte å rette så endte jeg opp med å favorisere. Det er ingenting mer demotiverende  og ødeleggende for arbeidsinnsatsen for en elev å se at noen blir favorisert, så man bør legge innsats i å unngå det. Jeg fikk mye cred for at jeg var rettferdig og ga gode begrunnelser etterhvert, og da ble det også mye mindre drama når jeg ga ut dårlige karakterer. Elevene visste at det ikke var personlig.

Å vurdere muntlige framføringer er vanskelig. Ta notater, og viktigst, still spørsmål. Be de gjenta det da sa for 2 minutter siden, uten å se på arket. Da kommer det fort fram hvis som har gjort godt arbeide, og hvem som ikke har det. Vær veldig forsiktig med å stille spørsmål utenfor det de pratet om. Du synes kanskje det er åpenbart at de burde vite det du spør om, men veldig ofte synes ikke elevene det. De opplever det veldig lett som urettferdig og tilfeldig, imens spørsmål direkte fra det de pratet om har jeg aldri noensinne fått negative tilbakemeldinger på.

I det hele tatt, forsøk å ha et litt kritisk blikk hva du gjør du til enhver tid. Jobben din føles kanskje ikke så viktig i det store og det hele, men for elevene dine så er du jævla viktig.

Populære innlegg fra denne bloggen

Israel og Palestina

Jeg har virkelig likt å komme tilbake til Israel og Palestina. Det er over 10 år siden jeg var her sist, og mye har forandret seg. Det som derimot ikke har forandret seg er hvor mye rart som skrives om Israel og Palestina hjemme. Dette er et blogginnlegg som handler litt om det. For ordens skyld, dette er ikke et innlegg som forsøker å gi et helhetlig og balansert bilde av konflikten.

Mange vil kanskje synes dette er et veldig pro-Israelsk innlegg. Det er det sannhet i, men det gjør det ikke mindre viktig. Uansett hvilken side man heier på i en konflikt, så er det viktig at det man mener stemmer sånn noenlunde overens med virkeligheten. At Europa syntes synd på jødene og ønsket å hjelpe dem uavhengig av konsekvensene er jo faktisk en del av grunnen til at denne konflikten ble såpass ille som den har blitt. Å gjøre samme feilen bare i motsatt retning kommer virkelig ikke til å gjøre midt-østen til et bedre sted for folk flest.
Det Israelske militæret I Hebron endte jeg opp med å bli tå…

Best places to hang out

Best spots to hang out for a while Mostly everywhere on earth has it charm, however some places are also just plain better than others. This is my short list of favourite spots to hang out on this here earth.


Hualien Hualien is a slightly ugly and earthquaky city on the wild east coast of Taiwan. It's close to the gorgeous Taroka Gorge, which is why most people is visit. I however ended up coming back 3 times and spent over 4 weeks there in total. That doesn't sound that much, but as a backpacker doing nothing it's an eternity. So, what does Hualien have to offer?

Well, Taiwan is famous for it's variety of tea and soft-drinks, with excellent stalls pretty much everywhere. In Hualien the native Taiwanese influence has resulted in a mix of chinese tea and native fruitdrinks that is just jaw-droppingly delicious. The wintermelon-tea in Hualien, and in Hualien only, is so delicious I can't think of any drink that is even comparable. Other than that, the city is managa…

Best food in the world

I little while ago I was accused of being a foodie. At first I thought that was a bit ridicilous, as I'll happily eat at McDonalds, gorge on sweet stuff by the galleons and couldn't care less about what the name of my cow was. However, the accusation does have some merits, as I certainly care more about food nowadays. To prove it, here's my list of recommended foods.

One word of warning though. The pictures are mostly illegally borrowed from the internet, and were the closest I could find to the meals I had.

10. Mongolian Meat Soup Without Meat  I had this soup in Zamiin-Hud, which is a dusty, grimy Mongolian bordertown next to China. It's a somewhat deserted town, with two cafes serving microwaved stuff and this one local place where all the mongolians ate (here, right at the north corner of the parking lot).

To say my expectations were low would be a gross understatement. The cafe barely had furniture, the staff had that thousand mile stare and didn't bat an eye w…